ادامه بحث آزادِ نخستین نشست مشورتی طرح اجندای ملی داکتر کاظمی: جلسات مشورتی آجندای ملی باید ادامه یابد

- ۰۵ اسد ۱۳۹۲

با سلام و سپاس از اینکه به ما جوانان نیز وقت دادید تا نکات چندی را پیرامون اجندای ملی مطرح کنیم.
مسأله اعتماد سازی در اجندای ملی یک بحث بسیار مهم است؛ اما من می‌خواهم یک نکته را قبل از این که روی طرح اجندای ملی بحث کنم یادآور شوم و آن نقش دادن جوانان در بحث اجندای ملی است.
زمانی که ما از اعتماد ملی صحبت می‌کنیم، پس انگیزه، اراده و صداقت در عملکرد ما بسیار مهم است و مسأله دوم اینکه نسل جوان امروز افغانستان نسل سرگردان این سرزمین است؛ ستون فقرات این سرزمین سرگردان است و اگر نگاهی به جبهات جنگ انداخته شود، نسل جوان کشته می‌شود. اگر سی سال گذشته را به بررسی بگیرم و همین طور دوران جهاد و مقاوت را در تمامی این دوره‌ها نسل جوان بودند که کشته شدند و قربانی داده اند؛ اما متأسفانه هیچ گونه جایگاه در دولت و حکومت نداشته و ندارند.
مسالۀ مهم دیگر این‌که اگر بحث قدرت مطرح شد و اجندای ملی به جایگاهی برسد و نسل جوان نادیده گرفته شود و قدرت دوباره به چند نفر داده شود؛ روی همین علت تکرار می‌کنیم که باید برای ما جوانان در اجندای ملی جایگاه خاص داده شود.
در اخر یک نکته را می‌خواهم اضافه کنم که شما بزرگان ما استید و هر چی را که ما آموختیم و می‌آموزیم از شما بزرگان است و در کنار شما قدرت و پیروزی نسل جوان در معادلات و تحولات سیاسی کشور نه تنها نجات دهنده‌یی همگانی ما خواهد بود، بل سبب خود کفایی افغانستان نیز خواهد شد.
داکتر سید علی کاظمی عضو مجلس نماینده‌گان:

در قدم نخست سپاس‌گذاری می‌کنیم از جناب احمد ولی مسعود و بنیاد شهید مسعود و با سلام واحترام خدمت دوستان حاضر در مجلس!
من یک پیشنهاد دارم: اگر ما می‌خواهیم به سمت ملت‌شدن به پیش برویم، پس نباید همدیگر را نفی کنیم، زیرا احزاب، ایتلاف‌ها، انجمن‌ها و گروه‌ها می‌خواهند کاری را انجام دهند و اصلاحاتی را به وجود بیاورند؛ بنابراین نباید این گروها را نفی کنیم؛ اما جلسات مانند امروز باید خلاهای کاری این احزاب و گروها را به بررسی بگیرد.
نکتۀ دیگر اینکه یکی از راه‌های ملت‌شدن تشکیل احزاب ملی است؛ اما در پارلمان افغانستان نظریات مختلف است چون احزاب در پارلمان وجود ندارد؛ اما اگر در پارلمان ما احزاب ملی وجود می‌داشت، به جای چندین یا چند صد نظر، چند نظر وجود می‌داشت و کار آسان‌تر می‌شد.
در قسمت سخنان دوست ما جناب کارکر باید بگویم که هر افغان مخالف این مسأله نیست که جوانان در همۀ عرصه‌ها حضور نداشته باشند، بل همه خواهان این هستند که جوانان باید حضور پررنگ در همۀ عرصه‌ها داشته باشند.
در پایان یک پیشنهاد دارم و آن این‌که چنین جلسات باید ادامه پیدا کند و به صورت مقطعی نباشد طوری که یک جلسه امروز صورت گرفت و جلسه بعدی در سال آینده صورت گیرد.
من به همۀ احزاب، انجمن‌ها و گروه‌ها پیشنهاد می‌کنم که یک جلسۀ بزرگ را برگزار کرده و دیدگاه‌های مختلف را در آن مطرح کنند و سپس این دیدگاه‌ها در یک مجلس کلان ملی شریک ساخته شود تا ما بتوانیم به یک نتیجۀ مطلوب برسیم.
از همۀ شما دوستان سپاس‌گذار استم.
د کندهار د ولایتی شورا غړی اغالالی:
راځﺉ دا حرکت غښتلی او پیاوړی کړو
درنو استادانو، خویندو او ورونو سلام. خوشاله یم چې نن د افغانستان بېلابېل پوهان او د بېلابېلو قومونو استازی سره را غونډ شوی او د ملی یووالی لپاره خپل نظریات وړاندې کوی. زما په نظر مهمه خبره دا ده کومه خبره چې ښاغلی ولسمشر کړې د افغانستان د تجزیې او ملوک الطوایفی په اړه، په کار ده چې د افغانستان مشران، علمان او پوهان د دې کار د مخنیوی لپاره کار وکړی او افغانستان پرېنږدی چې د پردیو د ګټو لپاره تجزیه شی، په قومونو او سیمو ووېشل شی.
په ټینګار سره وایم، چې طالبانو د افغانستان د خلکو استازیتوب نشی کولای، هغوی چې جګړه راوړه هغه یې د پردیو د ګټو لپاره راوړې ده. نو زه وایم د دې لپاره چې بیا پخوانی حالت ته ونه ګرځو راځﺉ د دې لپاره کار وکړو. چې پیل یې نننۍ غونډه ده. راځﺉ دغه حرکت غښتلی او پیاوړی کړی، پراخ یې کړو او د افغانستان ټولو ولایتونو ته سفرونه وکړو. له ماسره دا یوه مهمه اندېښنه وه چې تاسو سره مې شریکه کړه او ستاسو له اورېدو نه مننه.
احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود:
خانۀ دیالوگ بین‌الافغانی باید در دو سطح کار کند
با تشکر فقط در چند مورد می‌خواهم کمی روشنی بی‌اندازیم:
نخست در مورد جوانان که جناب کارکر به آن اشاره داشتند، باید بگویم که اجندای ملی مربوط به کل افغانستان است؛ اما جوانانی که در جلسۀ امروزی در عقب بزرگان نشسته اند، نشانگر علاقمندی ما نسبت به نسل جوان است و هر کدام آنان یک شخصیت مستقل جوان هستند که مربوط به نهادهای مختلف می‌باشند.
همان طوری که شما فرمودید، تمام تکیۀ آینده ما به نسل جوان است و در حقیقت در مورد مسایلی که نخبه‌گان امروز آن را به بحث گرفته و به تفاهم خواهند رسید، تمام این موارد به عنوان یک حافظه ملی به نسل جوان به میراث گذاشته خواهد شد.
در مورد پیشنهاد شما که برای نسل جوان باید در اجندای ملی جا داده شود، باید گفت که ما تلاش خواهیم کرد که در اجندای ملی و مباحثی که مربوط به نسل جوان می‌شود، به جوانان جایگاه ویژه قایل شویم.
در مورد صحبت‌های داکتر هاشمی باید بگویم که ما می‌خواهمیم اجندای ملی را در یک چهار چوب مشخص بررسی کرده و سپس خانۀ دیالوگ بین‌الافغانی را ایجاد کنیم و بعد از آن بحث‌های طولانی خود را می‌توانیم از همین خانۀ دیالوگ بین‌الافغانی ادامه بدهیم.
در قسمت پیشنهاد داکتر صاحب کاظمی می‌خواهم بگویم که ما و یک تعداد از بزرگان افغانستان اجندای ملی را به پیش می‌بریم و ماه‌ها می‌شود که ما در این زمینه فعالیت‌ داشتیم و این اجندا تنها مربوط به من نمی‌شود؛ بل تعدادی از نخبه‌گان افغانستان این مباحث را به پیش می‌برند و امیدوار استم که با ایجاد خانۀ دیالوگ بین‌الافغانی ما بتوانیم فعالیت‌های خود را به صورت مستمر وسیستماتیک به پیش ببریم.
در پایان یک پیشنهاد دارم و آن این که زمانی که خانه دیالوگ بین‌الافغانی ایجاد شد، خوب خواهد بود که این خانه دیالوگ بین‌الافغانی در دو سطح کار کند: یکی سطح علمی و کارشناسانه که بتواند مقوله‌ها و مفاهیم علمی را به صورت علمی بررسی کند و دوم سطح سیاسی و اجتماعی است که بتواند آن را به مردم برساند، به این معنا که نخبه‌گان افغانستان بتوانند آن را به نسل جوان ارایه کنند و نسل جوان هم آن را هضم کرده و به مردم منتقل نموده و یک نوع بیداری را در میان مردم ایجاد کنند.
با سپاس فراوان از شما دوست گرامی.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.